Populaire berichten

vrijdag 29 juni 2012

Eerste week trainen.


Leuk nieuws! Ik heb contact met het MSfonds, ik ga sponsor geld inzamelen voor onderzoek naar MS. Ze hebben me hun medewerking toegezegd en gaan helpen om zo veel mogelijk geld in te zamelen!
De eerste trainingsweek zit erop. Gelukkig. Wat was het zwaar zeg, vooral vandaag. Het is ontzettend warm en ik ben gewoon niet vooruit te branden in de hitte. Toch heb ik in totaal deze week 31 km gerend en dat is niet slecht. Eigenlijk wel iets te veel, maar ik heb expres gekeken hoeveel energie ik in mijn benen heb zitten. En dat valt niet tegen. Ik wil eigenlijk elke week een kilometer meer rennen als me dat lukt. Ik ga nog op vakantie twee weken en zal dan niet kunnen trainen omdat het in zuid Europa veel te warm is om te kunnen rennen.  

Ik merk dat het fijn is om met een doel (NY 2013) voor ogen te trainen, dan kan ik mezelf veel makkelijker motiveren om steeds maar verder en verder te willen gaan. Ik noem dat kilometers vreten, heerlijk is dat. Verstand op nul en genieten van alles wat om je heen te zien en horen is. Daarom ren ik altijd over het strand of door de duinen, daar is het zo mooi en heerlijk rustgevend. Bovendien is trainen op het strand of door de duinen bovenmatig zwaar. Je bent continu aan het stijgen en dalen door de duinen of door het zand aan het ploeteren op het strand. Het extra voordeel daarvan is dat wanneer er een wedstrijd is, je meestal een vlak, verhard parcours hebt en daar veel sneller en makkelijker rent dan tijdens trainingen. Dat levert boven verwachting snelle tijden op.

Mensen vragen wel eens; “Is het wel verstandig om jezelf zo uit te putten terwijl je aan energie management moet doen?” Ik kan het proberen uit te leggen. Voor mij is 10 kilometer rennen nu niet uitputtend, voor iemand anders (zonder of met MS) wel. Wanneer ik mezelf train om steeds iets verder en harder te rennen zal me dit niet uitputten. Ik vergroot mijn conditie steeds een heel klein beetje. Het is een kwestie van nooit tot mijn maximum te gaan, maar rond de 75% te trainen. Heel langzaam zal ik dan zonder moe te worden leren om lange afstanden te rennen. Ik zal over een jaar met hetzelfde gemak 30 kilometer rennen als wanneer ik nu 10 kilometer ren. Bovendien zijn duursporten ideaal voor mensen met een instabiel energie niveau. Ik merk bijvoorbeeld dat wanneer ik voetbal en een paar sprints trek ik heel erg duizelig wordt. Dat moet ik voorkomen, dan ga ik over mijn taks.

Ik ben wel blij dat het nu weekend is, want dat zijn twee rust dagen achter elkaar. Ik ga mijn training schema ook omgooien. Op vrijdag ga ik de lange afstand trainen (vanwege de twee rust dagen), maandag wordt een korte snel loop en woensdag een rustige loop. Nog 70 weken trainen te gaan tot de grote dag! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten