Populaire berichten

woensdag 14 december 2011

Uitgeput


Vandaag was extreem zwaar. Om te beginnen heb ik extreem slecht geslapen. Een van de symptonen van MS is dat je slecht slaapt en dat begin ik steeds meer en meer te merken. Dit komt mede door energie benen, ook wel vliegtuig benen of restless leg syndrome genoemd. Je wordt veel wakker, draait veel en slaapt daardoor slecht. Ook kramp in mijn voeten of kuiten heb ik af en toe, daar word je ook wakker van. Daarnaast heb je sowieso minder energie, dus erg fit voel ik me vandaag niet. Ten tweede heb ik een vreemd karakter als het op uitdagingen aankomt. Ik kan niet zeggen; Ik rook een pakje peuken per week. Het is alles of niets. Hetzelfde geldt voor alcohol, schoonmaken, werk en ook sport.

Gister ben ik naar de sportschool gegaan en heb 6,6 km geroeid in een half uur en een half uur buik oefeningen gedaan (om van die laatste vetrol af te komen). Dus mijn benen waren nog wat stijf en moe van de laatste twee dagen. Toch heb ik zojuist het uitermate verstandige idee gehad om eens te kijken wat ik maximaal zou kunnen rennen. 10,5 km in een uur. Niet slecht, al moet ik nu letterlijk en figuurlijk op de blaren zitten (lopen). Ik ben kapot. Doodmoe, chagrijnig en ik wilde nog eigenlijk een hoop doen vandaag. Dat zit er niet in, aangezien het computerscherm wazig wordt.

Dus er zit niets anders op dan weer een paar uur proberen te slapen vanmiddag. De boodschappen en het werk moeten maar even wachten. Eigenlijk zou ik de zon in moeten. Dat schijnt het beste te zijn voor mensen met MS, maar we wonen in Nederland en het is bijna winter, dus ik zal zonder moeten doen. En naar de zonnebank gaan is gay. Ik beschouw mezelf als een op zonne-energie voortbewogen auto. ’s Nachts laad ik mijn accu’s zo goed mogelijk op en overdag probeer ik mezelf extra op te laden met de schaarse zon die er is. Zonder zon geen extra energie dus.

Mijn lage energie peil leidt tot meer complicaties. Normaal rende ik naar de sportschool, 3 km heen en 3 km terug. Warming up en cooling down. Helaas kan dat niet meer en gister ben ik voor het eerst met de auto naar de sportschool gegaan. Naar de sportschool gaan met de auto is gay. Maar ook tussen de middag slapen is gay. En zeggen dat je vroeg naar huis wil op vrijdag nacht is ook gay. Je vriendin bovenop laten zitten is zeker niet gay, ieder nadeel heb zijn voordeel.

Maar goed, mijn conditie is zeker niet slecht. Mijn benen zijn goed. Ik heb de wil om snoeihard te sporten en te leven, dus het moet allemaal wel los lopen. Misschien dat de ergotherapeut me erbij kan gaan helpen. Al is het maar de vraag of ik naar die therapeut luisteren zal, want naar de ergotherapeut gaan is ook gay.      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten